Skoda heeft een op aantal vlakken z’n huiswerk erg goed gedaan. Zo is het koetswerk in staat om een luchtweerstandscoëfficient van slechts 0,33 te laten optekenen. Gezien z’n volume en het feit dat er ook nog eens grote spiegels aan hangen, een prestatie. Als je het de Tsjechen laat uitleggen dan zijn de lijnen geïnspireerd door typische kristallen beeldjes. Iets om je vragen bij de stellen. Voor ons was het voldoende geweest als het bedrijf had gezegd dat hij wat scherpere lijnen had omdat tegenwoordig iedereen dat doet en de mensen het wel mooi lijken te vinden. Dat is wellicht dichter tegen de waarheid.
Grote jongen
De afmetingen dan. Van neus tot staart meet de Kodiaq net geen 4,70m. Het scheelt millimeters. In de breedte wordt dat 1,88m en de hoogte bedraagt 1,65m. Opmerkelijk is dat, zeker in deze tijden, Skoda erin sloeg het gewicht relatief laag te houden. De instapper weegt anderhalve ton. De door ons geteste versie zit echter al ruim over 1,7 ton.
De assemblagekwaliteit neigt nog steeds naar Duitse normen. Verzorgd. Van de materiaalkeuze zijn we minder in de wolken. Daar vinden we vooral de valse luchtinlaatroosters te goedkoop ogen. Faken moet je met overtuiging kunnen doen.