Voor we het over de motor hebben, moeten we even aanstippen dat de Baleno geniet van een goede zichtbaarheid rondom. De A-stijl is best fijn en het driekwartzicht achteraan is bovengemiddeld.
De kleine driecilinder dan. 112pk levert die en 170Nm trekkracht. Gezien z’n lage gewicht moet dat een vlot rijgedrag opleveren… maar dat doet het niet echt. 11,4 tellen is niet dramatisch. Beter had echter gekund. De uitgesproken lange verhoudingen van de handbediende vijfbak zijn de boosdoener. Gelukkig zorgt het altijd aanwezige koppel (dank u, turbo) ervoor dat je steeds soepel kan rijden. Zo zeer zelfs dat we aftikten op een verbruiksgemiddelde van 4,4l/100km. Eén deciliter lager dan het opgegeven gemiddelde (voor 105g/km CO2). Dat overkomt ons zelden of nooit. Zelfs met een klein brandstofreservoir van 37l kom je dan meer dan 800km ver.
Door z’n lage gewicht verandert de Baleno kwiek van richting. Maar de besturing is geen pretje. Bij lage snelheden heeft het stuur zelfs de neiging om spontaan verder in te draaien, terwijl het zou moeten centreren. Wat een misser.