De eerste Baleno verdween in 2002 uit de catalogus. Het was een compacte vierdeurs, die later ook nog met drie deuren en als break werd aangeboden. Nu reanimeert het Japanse merk de naam. Nog altijd als een compacte auto, maar toch weer anders. Wat hij van z’n al lang ter ziele gegane voorganger erft, is zijn lage gewicht: tussen 865 en 980kg, afhankelijk van de motorversie. Gezien het verschil in tijdperk is dat best opmerkelijk.
Suzuki rolt de nieuweling binnen in een arena met tal van concurrenten. Met de nieuwe 1-liter motor moet hij klanten van onder meer de Hyundai i20, Seat Ibiza, Peugeot 208 of zelfs verkoopstopper Renault Clio weg proberen lokken.
Niet de goedkoopste
De Baleno lijkt de strijd met een handicap te beginnen. Hij is in elk geval al niet de goedkoopste van de bende. Je kan er pas één krijgen vanaf € 15.899 (1.2 GL met 90pk). Een Peugeot 208 is er voor minder dan € 12.000. Ons testexemplaar met 1-liter turbomotor in GLX-uitvoering maakt je meteen € 21.299 armer. En dan moet je nog € 1.000 uittrekken voor de extra’s. Metaallak bijvoorbeeld. Automatisch schakelen kan ook. Dan weegt hij nog wat meer op de begroting. € 23.599. Al lang geen klein geld meer.