Suzuki heeft geen risico’s genomen met de lijnen van deze nieuweling. Geen spoor van durf zit erin. Hij oogt, zeker in vergelijking met de concurrenten die we in de inleiding aanhaalden, behoorlijk saai en ouderwets. Chroom en aardige velgjes kunnen de boel wat opsmukken, maar daarvoor moet je al de uitrustingsladder opklimmen.
Omdat sommige mensen zich nog de eerste Baleno zullen herinneren, leggen we even de maten naast elkaar. Editie 2016 is immers exact 4 meter lang. Een tikkeltje groter dan een Peugeot 208, maar kleiner dan een Clio. En ook 23cm korter dan de eerste auto met die naam.
In de door ons geteste configuratie zet de Baleno 905kg op de weegschaal. Dat is een groot verschil met de competitie. Een Hyundai i20 weegt 300kg meer. Een Seat Ibiza nog altijd 235kg. En toch heeft de Baleno een aardige koffer. 355l. Meer dan de Clio of 208. Spijtig van de hoge laaddrempel.