Peugeot is er weer met een 3008. Maar hoewel de cijfertjes op de kofferklep dezelfde blijven, wijzigt het concept wel. Je moest al behoorlijk veel marketingstof gesnoven hebben om van de vorige te vinden dat hij meer crossover was (wat het merk zelf schreeuwde) dan monovolume. Maar nu is hij minder schizofreen. De nieuwe is een SUV. Van het moderne type, wat betekent dat de drie letters als vlag dienen voor een allegaartje stijlelementen maar vooral niet synoniem moeten staan met andere capaciteiten. Dat er geen enkele versie is die zich aan de vier wielen laat voortbewegen is tekenend.
Meer upmarket
Peugeot wil graag wat meer verdienen aan z’n auto’s. Kwestie van uit de tanden van het faillissement te blijven. Dat beet het merk enkele jaren geleden al bijna in de kuiten. De oplossing? De prijs bijkruiden. Maar dat mag natuurlijk niet zomaar. De Fransen willen er een kwalitatiever product voor in de plaats zetten. We gaan na of dat gelukt is.
Meer dan een miljoen
Voor minder dan € 25.300 moet je niet gaan aankloppen als je een nieuwe 3008 wil. Meer dan een miljoen oude Belgische franken dus. En voor dat geld krijg je een twaalfhonderdje, zij het danig opgepept en 130pk sterk. De enige andere benzine is een 1.6l met 165pk. Die is er alleen als GT-line en in combinatie met een automaat en dan ben je al € 34.650 kwijt. Dieselen kan met een 1.6l die bestaat in vermogensvarianten met 100 of 115pk en een tweeliter die 136 of 150pk opwekt. De prijsvork gaat er van € 26.300 naar € 35.700.
De krachtigste versie van allemaal heet GT en laat zich uitsluitend door een 2-liter diesel met 180pk voortbewegen. Die flirt al met een prijs van € 40.000.