Peugeot houdt z’n modellen met één nul in het midden van de benaming voor de klassieke voertuigtypes. Die met twee nullen dienen om de trends mee te volgen. En zo gebeurt het dat de vorige Peugeot 3008 eerder een monovolume was en dat de nieuwe zichzelf als SUV ziet. Tijden veranderen immers.
Design
Op vlak van design heeft Peugeot z’n huiswerk goed gemaakt. Aan de buitenkant toont het merk net dat beetje meer durf en originaliteit dan het gemiddelde in dit segment. Dat produceert inmiddels vooral generisch ogende hoge auto’s. Aan de binnenzijde blijft het merk polariseren, want het kleine stuurtje en de hoog gemonteerde (standaard) digitale wijzerplaat zijn niet voor iedereen. Het ligt je, of net niet. Je krijgt een wat sportievere sensatie door aan die kleine stuurvelg te draaien en die compacte diameter camoufleert ook enkele tekortkomingen van een elektrische stuurbekrachtiging. Het interieur is ruim en gerieflijk, maar het mocht met iets meer zorg geassembleerd zijn.
Goed afgeveerd
De 1.6l diesel en de handbediende zesbak zijn goede maatjes. De prestaties volstaan en als je enige zelfbeheersing aan boord legt, kom je in stilte en bovengemiddeld comfort 100km ver met 6 liter. Valt niets op aan te merken.
Gemiddeld geprijsd
Trendy zijn kost je steevast iets meer. Natuurlijk niet alleen bij Peugeot - alle merken graaien je daarvoor in je portefeuille. Met een vanafprijs van € 25.300 eindigt de 3008 in het middenveld. Een Renault Kadjar of Hyundai Tucson parkeer je al voor minder op je oprit terwijl een Volkswagen Tiguan bijvoorbeeld nog een stukje duurder is.