Die mooi gewelfde buitenpanelen en grote wielen en banden geven je aan de binnenzijde al heel wat minder reden tot vieren. De centimeters die aan het design geofferd moeten worden, kan Renault niet compenseren aan de binnenzijde, de toegenomen afmetingen ten spijt. Daardoor is de been- en ellenboogruimte op de tweede zitrij minder groot dan voorheen en is bij de Grand Scénic de derde zetelrij nog krapper geworden. Weg zijn ook de drie inviduele zitjes op de normale achterbank. Je moet je troosten met het feit dat er nu knopjes zijn om alles er tot een vlakke laadvloer om te toveren (maar niet om ze terug recht te zetten). Er past trouwens een meer dan behoorlijke 572l in de koffer die 62cm diep is. Wil je meer laadoppervlakte in vierkante centimeter in plaats van in de hoogte, dan ben je overigens nog altijd beter bediend met een break.
Minder functionaliteit
Renault heeft vanzelfsprekend z’n best gedaan om van de Scenic ook nog steeds een handige monovolume te maken die mee is met z’n tijd. Dat laatste moet je merken aan de klaptafels (niet op elke versie) die ruimte bieden aan een tablet en waarvoor elk een 12V stopcontact voorzien is. Ideaal om je schermverslaafde nageslacht stil te houden tijdens lange ritten. Er is ook voor 63l aan bergruimte. We noteren vooral de verschuifbare middenconsole en het handschoenvak met lade, eerder dan klep.
Zitten doe je best goed, onder meer dankzij een schuimvulling met dubbele densiteit. En het stuur staat minder horizontaal dan eerder het geval was, wat een betere rijhouding oplevert. De vormgeving doet z’n best om je een behaaglijk omkapseld gevoel te geven. De materiaalkeuze is een allegaartje. Mooie kunststof voor het dashboard, maar te goedkoop ogende sierlijsten en bedieningselementen helpen het oordeel weer omlaag. Dat doet trouwens ook het R-Link-systeem (vanaf uitrustingsniveau Intens) van Renault met aanraakgevoelig display in de middentunnel. Dat zal nooit een aanrader worden. Ook wat je als bestuurder voor je neus krijgt, stelt teleur. De wijzertjes zijn identiek aan die van eender welke andere nieuwe Renault (van de Mégane tot de Espace) en we zijn nog altijd niet overtuigd van de vormgeving en functionaliteit. Ze zijn digitaal ja, maar doe ons dan maar een goed analoog instrumentarium. En tenslotte ook nog dit: kies voor het instapniveau en je hebt nog een conventionele handrem. Alle andere versies hebben een elektrische parkeerrem.