Renault Scenic 1.2 TCe 130 Exterieur

Bekijk 32 foto's
Door: BV 25-09-2016

Ontwerper Laurens van den Acker, die met luide trom werd binnengehaald bij Renault, heeft z’n potlood nu onderhand op het ganse modellenpalet gebotvierd. En het dient gezegd - de Nederlander weet hoe hij een appetijtelijke auto moet pennen. Je kan dan wel discussiëren over de hoeveelheid Frans DNA die erin zit, maar vraag de meeste mensen of ze een recente Renault te pruimen vinden en de meesten knikken ja. Wat hij bij de Scenic klaarspeelt, is overigens echt opmerkelijk, want die ziet er nu zowaar gedrongen en relatief laag uit. Allemaal gezichtsbedrog. Grote wielen zetten je grijze massa op het verkeerde been. Erg grote wielen: elke Scenic staat op 20-duimers, met overigens een opvallend smal loopvlak en een hoge flank. En daarmee heeft van den Acker z’n slag binnengehaald bij de Renault-directie. Elke designer droomt immers van zo’n grote wielen, maar geen enkele krijgt dat voorbij het rekendepartement.

Altijd op 20-duimers

Die wielen komen overigens wel met wat voordelen, maar ook nadelen. Die komen later aan bod. In elk geval hoeft de klant niet wakker te liggen van de kost. Er is nu maar één velgen- en bandenmaat en dat drukt de kost. Een nieuwe band hoeft niet meer te kosten dan eentje voor een 17”-velg van de huidige generatie.

Afmetingen

Door die grote wielen, en de gewijzigde verhoudingen die dat opdringt, moest ook de bodemvrijheid met 4cm verhoogd worden, werd de achteroverhang korter maar de wielbasis en de totale breedte groter. En de sporen namen voor- en achteraan met 6cm toe. Dat de Scenic nu opvallend dynamisch oogt, valt niet te ontkennen. Zowel in het geval van de korte (4,41m) als de ‘Grand’ Scenic (4,63m) wordt het passagierscompartiment smaller naar achteren toe om ruimte voor de gespierde heupen te maken. Vooraan ogen beide varianten erg gelijk, maar achteraan koos Renault voor horizontale lichten bij de Scénic en verticale bij de Grand Scenic.

Geef commentaar
comments by Disqus