Monovolumes, dat zijn altijd rijdende doosjes, niet? Wel, fout. Laurens van den Acker die omwille van z’n pennenkunsten bij het Franse bedrijf werd binnengehaald, wilde er niet van weten. Hij praatte de directie om en dat zorgt voor een Scenic met meer bodemvrijheid, kortere overhangen, een dak in contrastkleur (als je wil) en - vooral - heel erg grote wielen. En daardoor ziet de Scenic er opvallend dynamisch uit.
Groter van buiten, kleiner van binnen
Rijden doet hij opvallend goed omdat de 20-duimers geschoeid zijn met erg specifieke banden. Maar het is niet zo dat er geen keerzijde aan de medaille is. Renault gaf immers erg duidelijk de prioriteit aan het uiterlijk en dat betekent dat er ondanks grotere buitenmaten aan de binnenkant ruimte en functionaliteit werd geofferd. We kunnen er beter mee leven dan met de digitale architectuur (wijzerplaten en centraal controledisplay) van Renault.
Benzine of diesel?
De kleine 1.2l viercilinder zal weinig familievaders naar meer laten verlangen en is meer dan behoorlijk discreet. Het blokje presteert het evenwel niet om zich voor te doen dan meer dat het is, de turbo ten spijt. De 1.5l diesel met 110pk kan bijvoorbeeld geen gelijkwaardige prestaties neerzetten, maar geeft een meer ontspannen indruk dankzij de koppelreserve.