Het zou niet meer dan logisch zijn, mocht de veiligheidsuitrusting van de S4 gelijk zijn aan die van een gewone A4 of A4 Avant. Duitsers houden van logica dus die stelling klopt als een bus.
Extra's hebben een prijs
Als een A4 zonder extra vermogen dus zes airbags, driepuntsgordels, 5 hoofdsteunen waarvan 2 actieve en ook 2 Isofix bevestigingspunten voor de kinderzitjes (vooraan moet je ervoor bijbetalen) aan boord heeft, dan geldt dat ook voor deze Audi-met-S. En het is net zo keurig. Daarnaast kan je ook nog tot 30 rijhulpsystemen krijgen. Om aan dat aantal te komen, telt Audi eigenlijk elk kunstje van grotere systemen. Zo remt de ESP het wiel aan de binnenkant van de bocht af om stabieler te zijn, maar vinken de Duitsers dat als een extraatje aan. Kwestie van zo veel mogelijk subsystemen te kunnen benoemen. Laat het ons er gewoon op houden dat bijna elk denkbaar modern systeem uit de optielijst te plukken valt. Dat is overigens ook waarom de score van de S4 in dit segment slechts gemiddeld is: je moet voor alles bijbetalen.