Op het basisblok na is zowat heel de motor herwerkt. Het belangrijkste nieuws voor ons is dat de compressor op de in lengterichting gemonteerde 3-liter V6 is vervangen door een turbo. Het resultaat is een motor die 14kg minder weegt en toch 21pk en 60Nm extra opwekt. Goed voor in het totaal 354pk en 500Nm en een voorbeeldig vermogens- en koppelverloop. Andere ingrediënten: een dynamische stuurinrichting (optioneel), een 23mm verlaagd onderstel (met optionele gestuurde dempers), een achttrapsautomaat (van het conventionele type en dus niet met een dubbele koppeling) en Quattro vierwielaandrijving met in dit geval een (optioneel) torssendifferentieel met actieve koppelverdeling tussen de achterwielen.
Snel maar zo beschaafd
De S4 kan met al het bovenstaande meer dan behoorlijk uit de voeten. 100 is er in 4,9 tellen en hij wordt elektronisch beteugeld bij 250km/u. Alleen… hij is zo goed en beschaafd dat ook al het karakter foetsie is. Het bekijken van een documentaire over tapijtreinigers is meer opwindend. Gelukkig stuurt de S4 opvallend strak. Daarvoor wordt met de elektronische toverstaf gezwaaid, maar dat doet niets af aan het resultaat. Je kan dus op een bochtig tracé uitkijken naar wat stuurpret zolang je tenminste geen al te flamboyante stijl hebt. De S4 houdt z’n achtertrein aan het asfalt gelijmd.
Turbo's zuipen
Een beetje vervelend, maar dan is er nog het puntje van het verbruik. Zoals eerder al aangehaald hoort dat wat lager te zijn dan voorheen, maar tussen papier en praktijk wil zo’n turbo zich wel eens tot zuipschuit ontpoppen. En ook hier ga je al snel van de aangekondigde 7,5l/100km naar 12 of meer.