Dat Hyundai zichzelf bij tijden, om niet altijd te zeggen, graag spiegelt aan de Japanse motorgigant Toyota is zelfs geen publiek geheim meer. De Koreanen hebben er geen capsones over. Waarom zouden ze ook? Het Japanse merk is het grootste ter wereld en een beetje ambitieus zijn is zelden een slechte eigenschap. In de Koreaanse maatschappij is het zelfs een must. De Ioniq mag je beschouwen als een regelrechte tegenzet aan het adres van de Prius. Niets minder, maar misschien wel wat meer. De Prius is er tegenwoordig immers in twee smaken: als hybride of als stekkerhybride. De Ioniq komt er daarnaast ook in een geheel elektrische variant.
De prijs
Ah, daar wringt het schoentje voor de eerste maal tijdens dit verslag. De Belgische invoerder zit nog op de rekenmachine te tokkelen dat de rook eruit komt. Een definitieve prijs is er niet, maar een richting menen we al te kunnen aangeven. Vooreerst komt er géén basisversie. Navigatie, airco en Xenonkijkers zullen daarom standaard zijn. De prijs in enkele ons omringende langen is ook al bekend. Als we ons daarop baseren dan durven we te gokken dat de Ioniq van eigenaar zal wisselen vanaf € 28.000. Of misschien zelfs iets minder.
Maatstaf
Eigenlijk is er wat de prijs betreft maar één maatstaf: de vergelijking met de Toyota Prius. Om z’n slaagkansen te optimaliseren hoort de Ioniq goedkoper of beter uitgerust te zijn. Tot nader order ziet het ernaar uit dat hij beide vakjes kan aantikken, want de Prius is er pas vanaf € 30.130. 1 - 0 voor de Koreanen dus, en de match is nog niet goed bezig.