Straks, bij het onderdeel rijgedrag, zullen we het nog eens herhalen: het is geen spannende auto, deze Ioniq. Hij probeert het ook niet te zijn. En ja, z’n profiel vertoont gelijkenissen met dat van de eerder al aangehaalde Aziaat. Het kan ook moeilijk anders. De daklijn heeft immers weinig te maken met esthetische keuzes, maar met een louter rationele nadruk op stoomlijn. Anders raak je niet aan de puike Cx-waarde van 0,24. Zonder een actieve grille, strategisch geplaatste panelen die de wagenbodem gladder maken en slanke spiegels overigens ook niet.
Afmetingen
Haal je er een lintmeter bij dan kan je noteren dat de voetafdruk van de Ioniq 4,47m bij 1,82m is. En dat hij 2,70m tussen de assen heeft, tot 1,45m hoog reikt en 14cm boven het asfalt hangt. Allemaal perfect normale cijfertjes die bijgestaan worden door een koffervolume dat niet doet vermoeden dat er ergens in de structuur ook nog ruimte gevonden moest worden voor een extra batterij. Er past minimaal 443l in de koffer en je kan hem uitbreiden tot 1505l. Let wel, we hebben het specifiek over de hybride. De elektrische variant geeft bijna 90l stouwvolume prijs.