Dat de Hyundai Ioniq geen spannende auto zou worden, dat wisten we al. Wil je een hybride neerzetten die elke gram energie uit elke druppel brandstof perst, dan moet je immers voor efficiëntie gaan. Zuinig omspringen met boordenergie, zo weinig mogelijk rolweerstand en ophangingsverliezen en zo min mogelijk luchtweerstand. Maar kijk, de Ioniq kan daardoor wel uitpakken met een erg degelijk testverbruik van niet meer dan 4,4l/100km.
Een beetje premium
Het interieur is ruim, de ergonomie helder, de materialen voelen goed aan en het oogt allemaal een tikkeltje premium. Over smaak valt niet te twisten natuurlijk, maar we kunnen wel probleemloos stellen dat deze Ioniq een minder controversieel uiterlijk heeft dan de jongste Prius. En dat is toch waar deze Koreaan een openlijke aanval tegen is.
Niet perfect
Nee, de Ioniq is niet perfect. Z’n veiligheidssnufjes (en dat zijn er heel wat) zijn paniekerig, de zetels mochten beter steunen en de meeste mensen moeten niet van een voetbediening voor de parkeerrem (je kan nu moeilijk van een handrem spreken) weten. Maar als je de onvermijdelijke vergelijking met de Prius doortrekt, halen de Koreanen nog enkele troefkaarten boven. Z’n hybride aandrijflijn is moderner, z’n uitrusting is beter en de prijs is scherper. Als Toyota er nog niet van wakker ligt, dan wordt het toch hoog tijd.