Afgelopen jaar groeide het SUV-segment in Europa met 24%. Dat betekent dat een auto waar wat te veel lucht is ingeblazen nu de meest populaire koetswerkvorm op het Oude Continent is. Ford verwacht dit jaar 200.000 auto’s van dat type te verkopen. Een stijging met 200% ten aanzien van 2013. Dat doet het al lang niet meer met alleen een Ford Kuga. Je kan nu ook de kleinere Ecosport krijgen. En er komt een SUV boven: dat is deze Edge. Die komt recht uit Amerika, waar het model al enkele jaren rondrijdt. Of liever, uit Canada, want daar wordt hij gebouwd.
Alleen diesel
Benzinerijders klikken best meteen hun browser dicht. Daarvoor heeft Ford niets in de aanbieding. Ze zijn er natuurlijk ook nauwelijks in dit segment. De enige motor die de Edge bovenop de voortrein krijgt is een 2-liter diesel. Die is er met 180pk of 210pk. De instapprijs van die eerste is €42.900. De tweede is er pas € 49.900, maar dan heb je ook al uitrustingsniveau Trend ingeruild voor het rijkelijk aangeklede Titanium. Op de pijnbank ligt hier de derde variant: Sport. Die kost € 51.350. Dat hele Sport-gedoe is trouwens een zuiver esthetische kwestie, want de afstelling is identiek aan die van een Edge zonder Sport. Er volgt overigens ook nog een Vignale. Dat is het hoogste afwerkingsniveau, waar Ford ook meteen wat meer streken bij verkoopt.