Interessant weetje: aluminium kan per kilo meer kracht verwerken dan conventioneel staal. Maar omdat het zoveel lichter is, heb je er toch veel meer van nodig. Daarom lijkt de structuur als je de motorkap open doet dan ook behoorlijk omslachtig. De EuroNCAP moet de F-Pace nog door de mangel halen. Het resultaat laat zich nochtans raden. De XE, wist al 5 sterren binnen te halen en die kennis zijn de Britten natuurlijk niet plotsklaps kwijtgespeeld.
Rijstrookassistent
Je ziet de sterretjes vliegen, maar dat is al lang niet meer omdat je over vijf driepuntsgordels, whiplashtemperende hoofdsteunen of zes airbags beschikt. En ook al lang niet meer omdat ABS, tractie- en stabiliteitscontrole leverbaar zijn. Tegenwoordig moet je met meer uitpakken. Isofix bevestigingspunten op de achterbank zijn een goed begin. Gordeldetectie, vanzelfsprekend, bandendrukcontrole ook. Die zijn immers verplicht. Maar noodremhulp, een systeem dat zelf de hulpdiensten belt en rijstrookassistentie zijn dat vooralsnog niet. En de F-Pace heeft ze standaard. Extra’s uit het departement van de veiligheid zijn een functie die bijstuurt als je je rijstrook onvrijwillig verlaat (in plaats van alleen maar een signaal), verkeersbordherkenning, een radargestuurde cruise-control of dodehoekcontrole.