De aluminium-intensieve structuur van de F-Pace heeft een voor- en achterophanging die erg veel weg heeft van die van de XE. We gaan niet te veel in detail, maar die volledig onafhankelijke architectuur is een pareltje. Het leverde eerder al twee schitterend rijdende auto’s op en hier is het niet anders. De Britten zijn ook durvers, want de F-Pace is stijf afgesteld. Als je een bocht aansnijdt, lijkt het wel of er is helemaal geen ophanging. Dat doet het slechtste vermoeden als voor je een pokdalige asfaltstrook wordt uitgerold, maar dan is de filtering opvallend goed. Combineer het met een stuur dat erg snedig reageert en bovendien over een bovengemiddeld goede centreerfunctie beschikt en je hebt een crossover die zowaar wat weg heeft van een sportieve auto. En dat is voor één keer geen holle marketingpraat.
Hoezo, fysica?
Een krachtige computer dirigeert de remmen intussen om zo veel mogelijk fysische wetten te verschalken, waardoor deze bijna 1,8 ton zware SUV naar de binnenkant van de bocht springt als een uitgehongerde tijger naar een sappige koebil. Zonder permanente vierwielaandrijving gebeurt dat wellicht wat minder enthousiast. Indrukwekkend blijft het niettemin. Dezelfde elektronica zorgt ervoor dat je met de F-Pace best wel wat terrein kan verteren hoewel de ophanging z’n armen niet graag laat hangen. Nog maar 10 jaar geleden had dit niet gekund. De systemen zijn overigens opvallend verfijnd. Niet moeilijk als je ze maar bij zustermerk en specialist Land Rover uit het rek te plukken hebt.
Lust een slok
Dat het chassis van de F-Pace heel wat aankan, blijkt wanneer we met de 3.0l V6 met compressor of de diesel met dezelfde inhoud en opstelling bollen. Maar het is de nieuwe Ingenium 2-liter viercilinder lijnmotor met 180pk die je bij ons zal tegenkomen, dus dat is waar we ons op concentreren. Hij presteert nog erg aardig (100 in 8,7 tellen, 208km/u als top), vooral dankzij die flitsend snelle achttrapsautomaat. Maar in ruil daarvoor ontwikkelt hij wel een dorst die behoorlijk ver van de (puike!) opgegeven 5,3l of 139g ligt. We concluderen dat dat een constante is bij Jaguars nieuwste generatie motoren. Daar lijkt dus nog werk aan de winkel. De remmen volstaan in principe ruimschoots. Hou er echter bij een dynamische rijstijl wel rekening mee dat de F-Pace er ook een beroep op doet om kwiek om z’n middelpunt te pivoteren en dat je ze dus meer gebruikt dan je denkt.