Jaguar onthulde de F-Pace op spectaculaire wijze door hem een looping te laten rijden buiten de tentoonstellingshallen van het Autosalon van Frankfurt. Passend, want het is een auto die nogal wat principes van het ooit zo traditionele Engelse huis overhoop gooit. Niet eens zo lang geleden vond je in het gamma van het Britse merk alleen lage berlines en sportwagens met een benzinemotor voorin en aandrijving op de achterwielen. En hier staat nu en vierwielaangedreven ‘crossover’ die je naar keuze benzine of diesel in de tank kan gieten. Je kan het goed of slecht vinden, maar het bedrijf gedraagt zich rationeel. Het zoekt het zwaartepunt van de markt op. Daar waar groei, volume én marge te vinden is.
Jaguar F-Pace prijs
Hij kost niet eens zo veel, die Jaguar. € 43.050 voor de instapdiesel, wat betekent dat de Britten met alvast één wapen de Duitse concurrentie kan bekampen. Die bestaat in de eerste plaats uit de Mercedes GLC, Audi Q5 en BMW X3. Die instapper heeft louter achterwielaandrijving en een handbak, maar wel nog steeds 180pk. Klim je de ladder door, dan kan je hem ook bijna dubbel zo duur maken. Tot € 85.700 voor de 3.0l V6 F-Pace S ‘First Edition’ met zo maar eventjes 360pk.
Onze tester van dienst schakelt vierwielaandrijving, een negentrapsautomaat en een tweeliter diesel in, samen met alle toeters en bellen die je kan verzinnen om ergens om en bij de € 55.000 uit te komen. In vergelijking met de concurrentie is dat redelijk, maar de Jag sleurt niettemin een handicap met zich mee: die van de herverkoopwaarde. Ondanks inspanningen op dat vlak, blijft die nog ver van die van de Duitsers en dat zorgt er ook voor dat het leasingverhaal wat minder vlot schrijft.