Een Audi A4 Allroad kom je wel eens tegen. En alleen al daarom is het gek dat merken als BMW en Mercedes, die bijna dwangmatig niches proberen te vullen, dit marktdeel laten liggen. Misschien uit schrik om ergens anders in het gamma in het vel te snijden misschien? In Ingolstadt vindt men het best, want deze break moet daarom vooral concurrentie van buiten het segment dulden. Van een Subaru Outback of een Passat Allroad bijvoorbeeld. Niets premiums. Een vaststelling waar we verder geen oordeel aan koppelen.
Een A4 Allroad kost je € 2.350 extra ten opzichte van een A4 Avant met exact dezelfde motor, versnellingsbak, uitrusting en aandrijving. Dat betekent dat de 2.0 TDI 190pk S-Tronic er is vanaf € 46.460 en dat de hier gereden 2.0 TFSI 252pk S-Tronic € 48.710 kost. Minstens, want de uitrusting van het testexemplaar beperkt zich niet tot de basis. Dat we hier voor de benzine kiezen en niet voor de populairdere diesel heeft te maken met de nieuwe Quattro aandrijflijn. Die krijgt het label ‘Ultra’ omdat die niet langer permanent kracht naar alle wielen stuurt. Slimmer en zuiniger heet dat. Het komt op alle versies, maar voorlopig zit het alleen op deze viercilinder turbo.