Al die Volkswagen-componenten zijn degelijk en doordacht. Maar we hebben ze natuurlijk allemaal al eerder gezien. Mooi, zo’n (optioneel) grafisch display, helder, die ergonomie. Je voelt je meteen thuis, maar je hebt natuurlijk niet meteen het idee van je in een karakterwoning te bevinden. Maar als je niet constant van de ene VW in de andere hopt, is dat wellicht niet zo’n struikelblok.
We willen wel zeggen dat de materiaalkeuze en afwerking hier ook weer van een zelden geziene consistentie is, maar kijk, we hebben zowaar een opmerking. Maar liefst drie verschillende types sierlijst, zaten er in onze Tiguan. Dat is minder consequent dan we van het merk gewoon zijn.
Zitten doe je uitstekend en achteraan is er dankzij een 7,7cm toegenomen wielbasis gevoelig meer ruimte dan tevoren. Eigenlijk gaat de Tiguan in z’n geheel beter met ruimte om. Onder meer nieuwe zetels zorgen ervoor dat je geen millimeter hoofdruimte toegeeft, ondanks de lagere wagenhoogte. En in de koffer past nu minimaal 520 en maximaal 1.655l. Daarvan kon de vorige Tiguan alleen maar dromen. Bovendien is de achterbank nu over een afstand van 18cm verschuifbaar.