We kunnen er niet omheen in deze rubriek en vallen dan ook maar meteen met de deur in huis: ja, bij de X1 is het (net zoals bij de 2-Reeks Active Tourer overigens) gedaan met de achterwielaandrijving. En tegen alle verwachtingen van de puristen in, brengt deze voorwielaangedreven X1 het er goed vanaf.
Twijfelende versnellingsbak
De 2.0 viercilinder wekt 150pk en 330Nm op en dat is 7pk en 10Nm meer dan bij zijn voorganger. Hij is flexibel en soepel bij lage snelheden. Al moet je wel even wennen aan de automatische Steptronicversnellingsbak met acht verzetten die soms wat zoekt naar de meest efficiënte versnelling. Weliswaar gebeurt dit discreet en vlot, maar het wordt vermoeiend na een tijdje. Hetzelfde geldt voor de momenten waarop er teruggeschakeld wordt . Dan herneemt de bak een, twee of zelfs drie keer waardoor de motor voortdurend de neiging heeft te veel omwentelingen te maken. Resultaat: veel lawaai, maar weinig actie. Het is dus beter om het rechterpedaal driekwart in te duwen en zo te profiteren van een betere koppelverdeling op de lagere versnellingen.
Dit is duidelijk geen écht sportieve motor en met een 0 tot 100 in 9,2 seconden en top van 205km/u (9,6 sec en 200km/u bij de vorige versie) geven de prestaties ons gelijk. Ook al doet hij hij het toch nog ietwat beter dan zijn soortgenoten met een vergelijkbare motor: de GLA doet het in 9,9 sec en 205km/u en de Q3 in 9,6 sec en 204km/u. De verkorte wielbasis verleent de X1 weliswaar meer behendigheid, maar natuurlijk minder stabiliteit in langere bochten. En nu dat de X1 op voorwielaandrijving overgeschakeld is, heeft hij nog meer last van onderstuur. Het gewicht van de voortrein en zelfs winterbanden verhelpen het probleem niet. Gelukkig is de stuurbekrachtiging zeer goed afgesteld en kan je zo relatief eenvoudig en snel de kleine euvels corrigeren.
De remmen, geholpen door een goed gecontroleerd gewicht (1.470kg) doen bevredigend hun werk. Ook de kalibratie van de ophanging kon ons bekoren. Stevig maar toch met dat nodige tikkeltje comfort op alle soorten ondergrond.
Dat het verbruik tijdens de test veel hoger lag dan de cijfers die de fabrikant (4,5l/100km en 119g/km CO2) opgeeft, is lang geen verrassing meer. Wij registreerden een dorst van 7,8l per 100km.