In 2009 werd hij geïntroduceerd als een alternatief voor degenen die de X3 te imposant vonden, maar ook– en dat vooral – om stokken in de wielen van Volkswagen te steken dat twee jaar eerder met de Tiguan op de proppen kwam. De X1 (model E84) werd toen net zoals die laatste met tweewiel- (sDRIVE achterwielaandrijving) en vierwielaandrijving (XDrive) geïntroduceerd.
Populair
Het niet aflatende koopenthousiasme in het segment van de compacte ''premium'' cross-over liet Audi en Mercedes geen andere keuze dan te reageren en dat deden ze dan ook. Respectievelijk met de Q3 in 2011en de GLA in 2013.
Rimpels weg
Na zes jaar en een aantal stilistische aanpassingen was het tijd voor BMW om de X1 grondig aan te pakken. De tweede generatie (met de interne benaming F48) staat zodoende op een nieuw platform en kreeg nieuwe motoren. De strijd is nog maar net begonnen in een segment dat niet gestopt is met groeien. Zeker niet nu Volkswagen de andere uitdaagt met de nieuwe Tiguan.
Het gamma
Behalve de X1 16d (116pk diesel) en de 18i (136pk benzine) die aangedreven worden door een 1.5 driecilinder, wordt de rest van het gamma voortgestuwd door een tweeliter viercilinder die in verschillende vermogensversies verkrijgbaar is. De prijzen voor de benzines liggen tussen € 30.000 voor de SDrive18i tot € 46.170 voor de xDrive25i met automatische sportbak. Dieselen kan vanaf € 30.250 met de SDrive 16d om te eindigen bij € 43.770 met de XDrive25d. Ons testmodel, de SDrive18d met Steptronic versnellingsbak heeft een basisprijskaartje van € 34.690. Als je daar de velgen, het Comfort Plus-pakket, de navigatie, de Xline afwerking, verwarmde zetels, de parkeersensor (zonder camera weliswaar) en een aantal andere opties aan toevoegt tik je af op € 44.830.