Er is niets mis met het veiligheidsniveau van een gesloten Evoque. We concentreren ons daarom vooral op de aanpassingen die werden gedaan voor deze aparte koetswerkvorm. Dat zijn er nogal wat.
Laat ons beginnen bij de airbags. Gordijnairbags kan je vanzelfsprekend niet monteren. En daarom zijn de zetelairbags aangepast. Die moeten nu ook bescherming voor het hoofd bieden. Zelfs bij een koprol. Als je het zo gek zou maken om over de kop te gaan (wat de elektronica detecteert en ten koste van alles zal proberen voorkomen - desnoods door je rechtdoor ergens op te laten botsen) dan zitten er achter de passagierszitjes twee rolbeugels. Die hebben slechts 90 milliseconden nodig om uit hun schuilplaats tevoorschijn te komen.
Wat er dan nog is? Wel… de A-stijlen zijn verstevigd. Die moeten zonder hulp van het dak het gewicht van de auto kunnen houden. Om de gevolgen van de amputatie te beperken zijn er overigens aan het onderstel ook nog tal van verstevigingen doorgevoerd. Daar kruipt ruim 200kg in. De gevolgen daarvan brengen ons bij het weggedrag…