Een SUV als cabrio. Dat moet iets voor het hart zijn, want op papier is zoiets een behoorlijk bedenkelijke zaak. Dat komt vooral omdat zo’n SUV nog tegen wat moet kunnen. Je kan er dus niet van uitgaan dat de klant zich tevreden stelt met een zwabberslappe structuur en zich tevreden stelt met korte ritjes over gladgestreken asfalt, ook al is dat exact wat de overgrote meerderheid doet.
Land Rover wilde de terreinvaardigheid niet compromitteren en dat betekent dat er verstevigd moest worden. Véél verstevigd. Voeg dan ook nog een dak toe en je hebt een auto die 1967kg weegt. En dat betekent dat zelfs een 180pk sterke diesel er hard aan moet sleuren zonder echt overtuigende resultaten. En het kost een flinke slok brandstof. Sta niet te kijken van 10l/100km of meer.
Dan het goede nieuws… het klapdak werkt snel, is goed geïsoleerd en verprutst de lijn niet. En door al die verstevigingen is de Evoque Convertible vrij van de gebruikelijke trillingen in zo’n cabrio. En hij is ook opvallend dynamisch te sturen. En ja, ook terrein kan hij nog aan.