Eén van Mini’s grootste problemen de jongste tijd, lijkt ons de naam te zijn. Er is namelijk nog maar weinig ‘mini’ aan de nieuwste productgeneraties. En deze Cabrio heeft er ook wat van. Niet dat 3,82m erg groot is - het zou er nog aan mankeren -, maar het is wel ei zo na 20cm méér dan de eerste cabrio die BMW ervan bouwde. En in vergelijking met de vorige uitvoering komt er toch maar weer 9,8cm bij in de lengte en 4,4cm in de breedte (de hoogte bleef op één millimeter na gelijk). Al die extra centimeters zouden niet zo’n probleem zijn als het de designers geen kopzorgen zou bezorgen. Die worden immers geacht een auto te bouwen die nog altijd dezelfde stijl evoqueert en er compacter uitziet dan hij is. En daarvoor wordt gretig gebruik gemaakt van optische hulpmiddelen. En hoe langer je naar de Mini kijkt, hoe fouter dat eruit ziet. Mini lijkt wel stilaan een karikatuur van zichzelf te worden.
Eleganter
Het hoeft gelukkig niet allemaal slecht te zijn. De rolbeugels achter de passagiers zijn nu volledig verdwenen. Die waren potsierlijk. En je hebt nu ook wat meer mogelijkheden als het op het dak aankomt. Je kan in de optielijst zelfs een versie aanstippen met een Union Jack op. En nu we het toch over dat dak hebben… het voorste deel ervan kan nog steeds dienst doen als conventioneel schuifdak. Erg handig. Van open naar dicht gaat in 18 tellen. Het kan al rijdend, maar 30km/u is te traag om ervoor te zorgen dat dat ook praktisch is.
De koffer
De koffer blijft met een maximumvolume van 215 liter maar een krappe omgeving. En dat is met het dak dicht. Met het dak open blijft daar nog 160l van over. Mini heeft er wel alles aan gedaan om dat optimaal te kunnen benutten. Het achterbankje is neerklapbaar, zodat je een flatscreen-TV (om maar wat te zeggen) toch nog door de laadopening krijgt. De naar onderen openslaande kofferklep (inmiddels zonder zichtbare scharnieren) kan 80kg dragen en als je het dak sluit, is er een Easy Load-functie die inhoudt dat je de bovenkant van het koetswerk kan opklappen. Zo kan je op z’n minst de volledige hoogte van het laadruim benutten. Als je rekening houdt met de beperkingen is dat allemaal erg goed gedaan.