Wat voor de 'simpele' ST in deze rubriek het geval is, geldt eveneens voor de RS omdat die laatste de binnenkant van de eerste eenvoudigweg overneemt. Waren de ingenieurs dan zo zeer gefocust op de rest dat ze het interieur vergaten? Nee, het is gewoon een manier om de aantrekkelijke verkoopprijs te kunnen handhaven. Maar feit is wel dat een beetje sportiviteit geen kwaad zou hebben gedaan. De afwerking is niet feilloos en harde kunststoffen zijn nog steeds aanwezig. Tja...
Overzichtelijk
Dat gezegd hebbende, moeten we ook toegeven dat alles duidelijk is en redelijk goed gepresenteerd wordt. Het 8 inch HD touchscreen (SYNC-systeem) is goed geplaatst, gemakkelijk en intuïtief te gebruiken. Bovenop vind je de meters voor de olietemperatuur, turbodruk en oliedruk.
Recaro- versus kuipzetels
De Recarozetels zijn comfortabel en ondersteunen voldoende als er normaal of wat pittiger gereden wordt. De optionele kuipstoelen zorgen echter voor een betere zijdelingse steun, wat vooral op circuit allesbehalve onbelangrijk is. Maar ze zijn wat te hoog en beginnen prutsen met de instelling brengt hier geen soelaas. Grote jongens geven dan ook best de voorkeur aan de Recarozetels.
Achteraan valt er geen enkele verandering op. Van de koffer daarentegen werd er 56l geamputeerd (de extra achterwielaandrijving moest gehuisvest worden), de 316l van de 'gewone' Focus werden er 260. Maar dat worden dan weer 1.045l als de achterbank plat gelegd wordt. En verwacht vooral niet ergens ten lande een 3-deurs tegen te komen. Omdat die slechts 5% van de omzet van de vorige RS uitmaakte, is die namelijk geschrapt.