Als je weet waartoe zo'n RS in staat is, ziet hij er nog behoorlijk braafjes uit. Vooral omdat de aërodynamische addenda voor de uitzondering eens geen esthetisch doel dienen, maar puur functioneel zijn. Zoals een voorbumperlip die opwaartse druk elimineert of de laterale luchtinlaten die koellucht naar de remmen sturen. De brede openingen in de grille zorgen ervoor dat radiatoren en intercoolers een massa verse lucht krijgen. Die hebben ze nodig.
De standaard 19'' velgen kunnen 'gesmeed' worden voor € 950 (235/35 R19) of € 1.600 als je voor de Michelins Pilot Sport Cup 2 gekozen hebt. De voorste geventileerde remschijven van 350mm (336mm was dat bij de Focus RS van 2009) worden door Brembo monobloc vierzuiger remklauwen aangedrukt. Er moet dan ook 1.599kg vertraagd worden, wat niet weinig is voor een sportieve compacte jongen. Achteraan vind je 302mm massieve schijven en zwevende remklauwen.
De kont van de Focus is - algemeen gezien - niet het leukste deel om te zien. De RS is op zijn beurt verfraaid met een opvallende dakspoiler die luchtwervelingen achter de koets reduceert. En helemaal onderaan vinden we een 'echte' diffuser om de achteras tegen het asfalt te zuigen. De dubbele uitlaat is de vrucht van een staaltje ingenieurswerk om onze oren te verwennen met 'pops' en 'bangs' en andere sportieve klanken. Gestuurd, uiteraard, want deze creatie blijft natuurlijk een kind van deze tijd. De cx van de RS tenslotte werd gereduceerd tot 0,355 en dat is 6% minder dan zijn voorganger.