Het RS-verhaal is inmiddels bijna een halve eeuw lang. Maar dat betekent niet dat het verwatert. 2017 brengt ons de terugkeer van vierwielaandrijving. En dat is maar goed ook. De vorige Focus RS flirtte erg duidelijk met de grenzen van wat alleen voorwielen kunnen verwerken. En dankzij een elektronische sturing en een achteras die het koppel van elk wiel afzonderlijk kan bepalen (ja, je moet je dus wel verzoenen met wat elektronische inmenging) gaat deze RS hemeltergend snel om de bocht. Zolang die niet al te scherp is, want de draaicirkel is belachelijk groot. En met 350pk en 440Nm heb je uiteraard voldoende in huis om flitsende sprintjes neer te zetten. De playstation-generatie kan dat overigens overlaten aan launch control.
Alles in beschouwing genomen, is deze Focus RS scherp geprijsd. Daarvoor betaal je het gelag aan de binnenkant. Dat mist sportiviteit en verfijning. Maar wie daar niet om maalt, vindt geen betere 5-deurs voor deze prijs. De Golf R VII is niet zo leuk en de Mercedes en Audi zijn € 10.000 tot 13.000 duurder. Bovendien is deze compacte Ford er eentje die regen niet erg vindt, zijn concurrenten daarentegen…