De fabrikant zelf legt graag de nadruk op het nieuwe design van de Sportage. Daar kunnen we ons wel wat bij voorstellen. Zonder echt door de geldende conventies te breken, presenteert de Sportage toch apart. Daar zijn vooral z’n koplampunits voor verantwoordelijk. Die zijn als het ware bovenop de motorkap gelegd. Je kan er met wat goede wil enkele trekken van de Porsche Macan in zien, maar in de kopieervalkuil trapt het bedrijf ook niet.
Natuurlijk heb je enkele beperkingen aan het ontwerp. Zo is de zichtbaarheid vooral over de achterste hoeken niet optimaal en moet je de lading vanzelfsprekend wat hoger tillen. Het zijn eigenschappen die net zo zeer het segment bepalen als z’n hogere zithouding. Je kan er niet omheen.`
Meer staal van hoge kwaliteit
Kia had zich er gezien de beperkte levensduur van het vorige model vanaf kunnen maken met een nieuw koetswerk, maar dat deed het niet. De Sportage heeft nu een geheel nieuwe structuur. De auto werd 4cm langer en staat ook nog eens op een 3cm langere wielbasis. En de hoeveelheid staal met hoge treksterkte steeg van 18 tot 51%. Dat kost wat meer, maar het resultaat is er ook naar: de torsiestijfheid nam met 39% toe. Goed nieuws voor het weggedrag en nog beter nieuws voor de veiligheid.