Al drie generaties lang is de Sportage één van Kia’s belangrijkste producten. En omdat de populariteit van SUV’s in Europa voorlopig nog meer aanzwelt, lijkt deze nieuwe telg nog meer gewicht op de schouders te krijgen. Bevallige schouders, zo moeten we stellen, want de Sportage oogt verre van fout en injecteert zelfs wat originaliteit in een mainstream segment.
Het interieur is ruimer dan voorheen, goed geïsoleerd en je zit zowel voor- als achteraan uitstekend. Maar er zijn ook enkele opmerkingen. Zo zijn we niet in de wolken met het navigatiesysteem, de bagage-afdekking, het feit dat de koffervloer slechts 60kg lading verdraagt en de trillingen die de dieselcentrale via pook, stuur en zelfs zetel naar het interieur voedt (terwijl het geluid ervan erg goed gedempt is).
De 1.7 CRDi is niet de beste keuze voor wie graag wat vlotter van A naar B gaat. Een gezapige rijstijl ligt hem het best. En ook dan verdwijnt er nog behoorlijk wat uit de tank. Minder dan 7 liter/100km kregen wij niet voor elkaar. Maar laat ons vooral afsluiten met een positieve noot: het onderstel. Dat is vanzelfsprekend voorspelbaar afgesteld, maar het genereert veel grip zonder aan comfort in te boeten.