Een flink productoffensief. Dat is er bij Renault aan de gang. In géén tijd hebben we van het merk een nieuwe Kadjar, Espace, en Talisman te verwerken gekregen. En nu is er een fonkelnieuwe Mégane. Een auto waarvan niet weinig afhangt, want het is nog steeds de verkoopstopper van het merk. Daarmee is de golf nieuwe producten bij de Fransen overigens nog niet gedaan, want volgend jaar verwachten we nog een grote SUV en een nieuwe Scénic. Waar je echter niet op moet zitten wachten is een Mégane Coupé of Cabrio. Die zijn gesneuveld.
Breed motorenpalet
Renault kan dus uitpakken met één van de jongste productgamma’s op de markt. Maar niet alles van die jonge golf overtuigt in even grote mate. De Mégane moet echter een schot in de roos zijn. En het begint in elk geval niet slecht, met een breed motorenaanbod: benzines van 100 tot 205pk en diesels van 90 tot 165pk. Op die laatste is het nog even wachten en daarom worden we op stap gestuurd met de op één na krachtigste versie met 130pk.
De prijsvork gaat van € 17.950 tot € 29.950 en de testauto tikt € 500 af onder de bovenmarge. De prijs is vergelijkbaar met die van z’n meest rechtstreekse concurrenten. Wat goedkoper dan een Volkswagen Golf, wat duurder dan een Opel Astra, maar de verschillen zijn hoe dan ook klein.
Aan het eind van deze rubriek krijgt Renault meestal een sneer uit de pan omdat het z’n klanten verplicht bij te betalen voor de wettelijke kit, maar het bedrijf is met die bedenkelijke praktijk gestopt. Bravo.