Eigenlijk zouden we deze rubriek best elke keer beginnen met het opsommen van de wettelijk verplichte voorzieningen. Kwestie van driepuntsgordels op alle zitplaatsen, hoofdsteunen, ABS, tractiecontrole, stabiliteitscontrole en bandendrukcontrole allemaal meteen achter de kiezen te hebben. Airbags zijn ook verplicht, maar Ford steekt er zeven in de Galaxy en dat is flink meer dan de wetgever oplegt.
Wanneer je opklimt in de uitrustingstabellen kom je onder meer een systeem dat verkeersborden herkent en je waarschuwt als je van je rijstrook afwijkt, tegen. En uit de optielijst kan je zaken als dodehoekwaarschuwing, een systeem dat effectief ingrijpt als je van je rijstrook wisselt of actieve remassistentie plukken.
Net als de S-Max kan de Galaxy ook uitgerust worden met een snelheidsbegrenzer die op basis van GPS en verkeersbordherkenning de maximumsnelheid aanpast. In theorie zou je dan nooit een bekeuring moeten kunnen rijden. Laat dat voorlopig nog maar even voor wat het is en geef Ford nog wat tijd om het systeem door te ontwikkelen.