Monovolumes hebben hun tijd eigenlijk gehad. Tien jaar geleden waren ze trendy en toen schakelden hele voorsteden collectief over op busjes. Veelal op compacte exemplaren, die in het kielzog van de grote kwamen. Maar het zijn die grote die het snelst de gevolgen van de aandacht naar de SUV voelden. En daarom zijn grote monovolumes zeldzaam geworden. Sommige merken bieden ze gewoon niet meer aan. Peugeot, Citroën, Fiat en Lancia bijvoorbeeld. Pionier Renault Espace doet tegenwoordig ook al alsof het een SUV is. En Chrysler dat met de Voyager ook zo’n debutant in de catalogus had staan, hield Europa helemaal voor bekeken. Wat nog rest zijn de VW Sharan, tweelingbroer Seat Alhambra en deze Ford Galaxy. Die is nu compleet vernieuwd. Onderstel en al.
Gamma
Ford biedt wel benzines aan, maar in ons land zal je die nauwelijks tegenkomen. Er is een 1.5 met 160pk en een 2.0 met 240pk. Beide met turbo natuurlijk. Die 1.5 schiet zichzelf overigens al behoorlijk in de voet door € 35.950 te kosten. Net zo veel als de 2.0 TDCI met 120pk die de instap naar het dieselgamma vertegenwoordigt. Andere dieselmogelijkheden zijn 150, 180 of 210pk, telkens uit hetzelfde slagvolume. De tester van dienst staat (eerder traditioneel) erg hoog in het aanbod: 180pk en met automaat met dubbele koppeling. Voor € 44.700 zonder extra’s overigens. Gelukkig met een adequate uitrusting, zodat je dat nog enigszins kan verantwoorden.
Wat zit erop?
Elke Galaxy heeft recht op mistlichten, elektrisch bediende ruiten, klaptafels op de rugleuning van de voorzetels, een lederen stuurwiel en versnellingspookknop, een derde zitrij en airco met twee temperatuurszones. Correct en afgstemd op iemand die z’n monovolume echt koop om er (veel) personen mee te vervoeren dus. Wie van Trend opklimt tot het hier geserveerde afwerkingsniveau (Business Edition+) zal onder meer LED achterlichten, cruise controle met intelligente snelheidsbegrenzer, een elektronische handrem, elektrisch verstelbare zetels, parkeerhulp, een groter infodisplay en meer van dat soort lekkers terugvinden.
Net zo cruciaal is echter wat er dan nog niet aanwezig is. Je moet nog dokken voor elektrisch verstelbare zetels, de erg handige elektrische op- en neerklapbare achterzetels (gelukkig slechts € 300), panoramisch glazen dak, winterpack, velgen… tot je bijna € 50.000 dokt voor het testexemplaar.
Ford vraagt ook nog steeds € 149 voor de aflevering en de wettelijke kit. We stellen voor dat je dat feit negeert tot je de prijs vast ligt en dan eenvoudigweg stelt dat het niet doorgaat zonder die (verplichte!) uitrusting.