In het gamma van Ford is de Galaxy de rationele grote monovolume. Er is immers ook nog een meer emotioneel exemplaar ook de S-Max. Tegenwoordig betekent dat echter niet dat je je kan permitteren om een exemplaar met zuiver functionele volumes neer te zetten. Neen, ook hier speelt design. Je injecteert dus maar beter wat sex-appeal. Makkelijker gezegd dan gedaan bij een mastodont die 4,84m lang, 1,91m breed en 1,74m hoog is. Maar het lukt Ford wonderwel. De Aston-Martin-grille, de over de hoeken doorgetrokken koplampen, een paar discrete plooilijnen op de flanken en over de motorkap… en er staat een auto die slanker kleedt dan z’n omtrek laat vermoeden en niet eens wars is van elegantie.
Zonder zijdelingse schuivers
Ford zweert voor dit model nog steeds de zijdelingse schuifdeuren af. Het argumenteert zelfs dat de instap naar de achterste zitrij hierdoor makkelijker loopt. Het scheelt ook wat in de kosten en je permitteert je als automerk meer vrijheid op vlak van design als je het zonder geleidingsrails op de flanken kan stellen. Een begrijpelijke keuze die de kandidaat-koper moet toetsen aan z’n persoonlijke voorkeur. Een schuifdeur is nu eenmaal makkelijker op krappe parkeerplaatsen.
Aan de binnenkant is de Galaxy een zevenzitter. En dat heeft natuurlijk zo z’n gevolgen voor het beschikbare laadvolume. Als er drie zitrijen in gebruik zijn, kan je niet meer dan 300l bagage vervoeren. En die moet je dan nog vooral zoeken in de hoogte, maar dat is een beperking waar ook elke concurrent mee kampt. Ga je voor het andere uiterste en leg je alle zetels plat (dat kan voortaan elektrisch als je ervoor bijbetaalt) dan past er zo maar eventjes 2.339 liter in. Er zijn kleinere bestelwagens…