Audi Q7 3.0 V6 TDI 272pk Rijgedrag

Bekijk 47 foto's
Door: BV 01-12-2015

De drieliter diesel maakt meteen indruk door z’n… gebrek aan indrukken. Een toonbeeld van discretie, mede te danken aan hydraulische motorsteunen. Maar hij gaat wel vooruit, met dank aan z’n piekvermogen van 272pk bij 3.250t/min. De dieetkeur laat zich voelen. En geen beetje. Om te beginnen in de acceleraties. Van nul naar 100 duurt slechts 6,3 seconden. 1,7 tellen beter dan z’n voorganger met 245pk. En zelfs een tiende sneller dan de 4.2 V8 TDI met 340pk in de vorige generatie. De topsnelheid bedraagt 234km/u. De trekkracht van 600Nm is in het bruikbare bereik constant ter beschikking vanaf 1.500t/min. Die wordt via een DSG-automaat met 8 verzetten versluisd. Een automaat die feilloos presteert.

Vierwielbesturing

Het weggedrag ontlokt ons ook enkele superlatieven, al is Audi’s neiging om voor resoluut onderstuur te kiezen nooit veraf. Het zijn de meesturende achterwielen die hier halve mirakels verrichten. Ze zijn optioneel en sturen tegen tot 50km/u voor een kleinere draaicirkel (11m tegen 12m voor de voorganger) en sturen mee als het sneller gaat voor meer stabiliteit. Onder de 8km/u doen ze echter niets, dus bij het parkeren is het geen hulp.

De optionele luchtophanging kent zo maar eventjes 7 standen, gepaard met aanpassingen aan gas- en rempedaalrespons, stuurinrichting en diens meer. In de comfortstand kunnen zelfs de 20-duimers geen storende koetswerkbewegingen veroorzaken, maar dan is het stuur véél te zacht. Gevoel geeft het sowieso niet, maar een sportievere instelling geven zorgt voor een natuurlijker bekrachtiging, al vermindert dan het comfort. Een individuele setting (waarbij je de individuele instellingen zelf kan kiezen) biedt dan uitkomst.

Geen terreinwagen

Er is ook een off-road-instelling die de koets 6cm verhoogt. Op papier levert dat terreineigenschappen op, mede dankzij de quattro-vierwielaandrijving. Maar je zal eerst wat aan de banden moeten doen, want het is allesbehalve slim te denken dat je op wegrubber kan gaan modderploeteren.

Zijn er ook minpuntjes? Wel ja, natuurlijk. Zo is de versnellingspook naar onze smaak te ingewikkeld en mogen de remmen wat enthousiaster aan de slag gaan. Maar het verzacht meteen bij de aanblik van een gemiddeld verbruik van 5,7l/100km (149g/km). In de praktijk werd dat overigens 8,7l/100km.

Geef commentaar
comments by Disqus