Je zit uitstekend in de nieuwe Q7. En er is meer ruimte dan in z’n voorganger, ook al zie je dat aan de buitenkant niet. Vooral wie groot is, zal appreciëren dat je vooraan nu een hoogte van 1,57m ter beschikking hebt. Eén rij verder naar achteren is het overigens maar een centimeter minder. Daar heb je een beenruimte die je gerust kan vergelijken met die van de beste limousines. Een echte vijfzitter, al zijn de buitenste plaatsen er natuurlijk wat ruimer dan de centrale (48cm tegen 39cm). De derde zetelrij is niet makkelijk toegankelijk, maar je kan er wel mensen tot pakweg 1,70m zetten.
Uitstekende kwaliteitsindruk
De materiaalkeuze en vooral de vormgeving en afwerking is zelden gezien. Beter dan in een Cayenne bijvoorbeeld. En we hebben ok de details geapprecieerd. Dat de deurdorpels verlicht zijn bijvoorbeeld of dat er overal kleine, handige bergvakjes zitten of toetsen die aanraakgevoelig zijn.
De boordelektronica pakt hier twee keer uit. Eén keer met het 8,3" grote centrale display en één keer met de door Audi tot ‘virtual cockpit’ herdoopte digitale wijzerplaat. Er is als je dat wil zelfs een aanraakgevoelig pad waarop je letters kan schrijven om bijvoorbeeld de navigatie in te stellen. Maar dat werkt dan weer niet goed. Een kleine smet op een voorts behoorlijk goed ergonomisch rapport.