De Renault Laguna scoorde ooit zo goed tijdens een EuroNCAP crashtest dat de onafhankelijke organisatie z’n scoresysteem moest aanpassen. Maar toen kon je de grenzen nog verleggen met inherente, structurele veiligheid. Een veiligheidscel, kreukelzones, airbags, driepuntsgordels met spankrachtbegrenzers en de kous was af. Erg lovenswaardig. Tegenwoordig wil diezelfde EuroNCAP ook verklikkerlichtjes allerhande, zijn stabiliteitscontrole, bandendrukcontrole en ABS verplicht en pak je liefst ook nog eens uit met een noodremsysteem dat oplet wanneer de bestuurder dat niet doet, dodehoekwaarschuwing en meer van dat soort aardigheidjes.
5 EuroNCAP sterren
Op het ogenblik van dit schrijven heeft EuroNCAP z’n foltertuigen nog niet losgelaten op de Talisman. Maar hij zal mogen pronken met de maximumscore van 5 sterren. Dat is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen omdat de technisch identieke Espace ook met die score ging lopen.
Zes airbags zijn er vanaf het basisniveau Life, terwijl uitrustingsniveau Intens (twee trapjes hoger) verkeersbordherkenning en LED-koplampen toevoegt. Je moet tenslotte al voor de Initiale Paris gaan, wil je een head-up-display, actief noodremhulpsysteem of dodehoekwaarschuwing krijgen. Zelfs op deze versie moet je bijbetalen voor een radargestuurde snelheidsregelaar, maar dat doe je beter niet. Het systeem is eerder primitief en werkt niet eens boven 140km/u.