Om duimen en vingers van af te likken. Zo oogt de Talisman. Hij proeft dan wel meer naar een deskundig gedraaide braadworst dan naar typisch Franse cock au vin, maar designer Laurens Van den Acker weet hoe hij een klassevolle koets over een onderstel moet plooien. Geen twijfel daarover. Een koets overigens waar je met z’n vijven een hoop ruimte in vindt en achter z’n conventionele kofferklep (geen vijfde deur meer voor de Laguna-opvolger) zo maar eventjes 608l bagage kwijt kan.
En dan gaat het bergaf
Waar we echter niet omheen kunnen, is het gevoel dat na het design alle geld op was. Als je met een simpele architectuur met halfstarre achteras wil uitpakken in dit segment dan moét je er gewoon voor zorgen dat de afstelling briljant is. En het tegendeel is waar. Omdat de vierwielbesturing niet consequent is, doet ze meer kwaad dan goed en zelfs met gestuurde dempers is de filtering onvoldoende. Nee, het maakt niet echt uit welke stand je kiest. De stabiliteit durft er zelfs onder te lijden. De absurd grote 19-duimers op de testwagen kunnen daar iets mee te maken hebben, maar Renault kon geen alternatief aanbieden.
Correcte dieselmotor
“De Talisman krijgt niet gewoon op de neus, hij ligt na één ronde K.O. in de hoek”De 1.6 dCi diesel met 160pk blijft een aangename motor met aardige prestaties (0 - 100km/u in 9,6 seconden en een reëel verbruik van een liter of zes) en de EDC-automaat (met dubbele koppeling) schakelt foutloos. Maar net als bij het onderstel bekruipt ons hier het gevoel dat de ontwikkeling na 80% is gestaakt. Kruipen (in een file bijvoorbeeld of bij het inparkeren) doet hij niet goed en dat is in deze tijden onbegrijpelijk
Verfijning gevraagd
Het interieur scoort met z’n uitstraling en ruimte, maar niet met het traditionele Franse comfort. Komt het op de ergonomie en het infotainmentysteem aan… tja, dan zitten we weer bij de 80%. Alles is er, maar het mist verfijning.
De Talisman scoort het best voor veiligheid, zonder dat die rubriek per definitie zonder opmerkingen wordt afgerond.
Tot slot moeten we nog zeggen dat het goed mogelijk is dat een Talisman op een meer normale velgenmaat en met een conventionele ophanging aanspoort tot een andere conclusie, maar pas als we dat aan den lijve hebben kunnen ondervinden, kunnen we dat ook zwart op wit zetten.