De Q30 begon niet van een wit blad papier. Integendeel - het verhaal was al grotendeels geschreven. Veelal in het Duits, maar met af en toe enkele pagina’s in het Frans. Een Duits onderstel bijvoorbeeld, maar met een motor die afkomstig is van bij Renault en zelfs in alle Dacia’s dienst doet. Die 1.5d is overigens nog steeds een aangename krachtbron. Zeker niet overdreven krachtig, maar ijverig genoeg om vlotter aan te voelen dan z’n 107pk en 260Nm laten vermoeden. Idem met de prestaties. Een sprinttijd van 12 tellen of een top van 190km/u is niet meer dan correct (zelfs wat loom), maar het voelt steevast vlot aan.
Meer veerweg
Het onderstel is één van de (te) zwakke punten van de Mercedes A-Klasse, ook al is de technische architectuur geavanceerd. Infiniti heeft echter geprofiteerd van de hogere bodemvrijheid om de wielen wat meer uitslag te geven wat een grotere mate van comfort oplevert en stuiterige reacties vermijdt. De Q30 is nu correct, zonder een hoogvlieger te zijn. Waar de Japanners dan weer geen mouw aan hebben kunnen passen, is de elektrische stuurbekrachtiging van de A. Ook hier biedt die geen gevoel, is de weerstand onvoldoende consequent, moet je constant corrigeren en centreert het niet goed. Geen wonder dat rijstrookhulp standaard is.
Het verbruiksgemiddelde is wel een meevaller. 3,9l/100km op papier (of 103g CO2). Van de 6,5l/100km in de praktijk worden we iets minder snel wild.