Nissans luxemerk Infiniti is nu al enkele jaren actief op de Belgische markt. De huidige producten verhinderen haar echter om enerlei rol van betekenis te spelen. Dit jaar werden er nog niet meer dan 140 Infiniti’s aan de man gebracht, wat betekent dat de verkopers bij elk van z’n (slechts) 3 verdelers vooral met de vingers zitten draaien. Maar deze nieuwe Q30 moet daar verandering in brengen. 300 stuks willen ze ervan verkopen. Volgend jaar, want meteen na de jaarwisseling wordt dit model leverbaar. De fabriek in het Engelse Sunderland (van moederhuis Nissan) startte deze week met de bouw van de eerste productiemodellen.
Naar Europese maat
De Q30 is kleiner, maar - cruciaal - ook op Europese leest geschoeid. Op vlak van afmetingen, weggedrag en motoren en transmissies. Daarin is keuze uit drie benzines (1.6 met 122pk, 1.6 met 156pk en 2.0 met 211pk) en twee diesels (1.5 met 110pk en 2.2 met 170pk). Voorwielaandrijving en een handbak zijn de norm, maar vierwielaandrijving is optioneel, net als een automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten in combinatie met de meeste motoren. Een opvallend uitgebreid gamma dat natuurlijk niet uit de lucht komt vallen. Deze Q30 is immers de vrucht van een samenwerking tussen de Renault-Nissan-alliantie en Daimler, het moederhuis van Mercedes. Glijd met je oog over het uitgebreide gamma van het merk met de ster, en je vindt ongetwijfeld het model dat hier als donor fungeert. Inderdaad, de A-Klasse.
Prijs vergelijkbaar met Mercedes A-Klasse
De prijzen zijn ook erg aan de A gewaagd. Een 1.6t is er vanaf € 24.750 en een diesel kost amper € 100 meer. Scherp, ook al dikt het snel aan. De 1.5d Premium Tech die we in deze test bij de oren nemen, kost al € 32.110 en je moet nog bijna € 5.000 aan extra’s rekenen voor een gelijk uitgedost exemplaar.