Gooi je blik over het C-segment en één van de prettigste rijmachines van het moment aldaar is de Peugeot 308. Een goed en toch comfortabel afgesteld onderstel en een snedige voortrein staan daarvoor garant. Voldoende om de vingers en de tenen te laten jeuken als daar een GTi van komt. En kijk, die is er nu. In twee smaken nog wel, met 250 of 270pk, omdat dat tegenwoordig zo hoort. En dus ook in twee uitvoeringen, maar we gaan op stap met de krachtigste. Dat is die met een standaard Torsen differentieel tussen de voorwielen en aardigheidjes zoals kuipzetels en 19” lichtmetalen velgen. Kostprijs? € 36.900. De GTi met 20pk minder, normale zetels, 18-duims velgen en zonder automatische sper is er al voor € 34.050.
De Fransen hebben hun huiswerk gemaakt. Ze weten dat de overgrote meerderheid van de klanten voor dit type wagen mannelijk en tussen 35 en 45 jaar is, meer dan één auto in het gezin ter beschikking heeft en voornamelijk alleen rijdt. Dat is van belang en we komen er straks nog op terug.