We zullen Audi even een plezier doen en meteen vermelden dat de A4 nu 30 verschillende rijhulpsystemen aan boord heeft. Dertig. Ja, dertig. Dat aantal heeft elke Audi-medewerker tot vervelens toe door de strot van de pers geramd, dus je zal het nog vaak zien. Aan die lijst gaan we ons echter niet wagen. Het zou te lang zijn, maar ook volstrekt nutteloos, want je komt pas aan zo’n ridicuul aantal als je voor elk belachelijk regeltje nieuwe code ook een extra functiebenaming verzint. Die ’30’ is dus een marketingoefening van Audi met erg weinig concrete gevolgen voor de praktijk. Op wat kleine details na, kan zo’n Audi net dezelfde kunstjes als een Mercedes C-Klasse bijvoorbeeld. Waarom de A4 dan bij deze rubriek slechts gemiddelde waarden haalt? Wel, je moet voor bijna al die snufjes in de buidel tasten…
Wat is standaard
Laat het ons houden op de gebruikelijke selectie veiligheidsvoorzieningen. Zes airbags, 5 driepuntsgordels, 5 hoofdsteunen waarvan 2 actieve en ook 2 Isofix bevestigingspunten voor de kinderzitjes (vooraan moet je ervoor bijbetalen). Het is allemaal heel keurig, uiteraard. Zo hoort het ook.