Als de XF al een achillespees had, dan was het zeker z’n interieur. Daar was verbetering mogelijk op verschillende vlakken: achteraan was het geen ruimtewonder, de afwerking is niet de fijnste en het infotainment… tja, zo’n oubollig systeem moet Jaguar een hoop klanten gekost hebben. Maar kijk, de Britten lijken op elk vlak een inhaalbeweging te doen.
Bruikbare achterbank
Achteraan is er 3cm meer knieruimte en bijna net zo veel meer hoofdruimte. Als je die cijfertjes zo opsomt dan lijkt het minder dat het effect dat gerealiseerd wordt. Maar de grootsten onder ons zullen het aan de kruin nog steeds niet riant vinden. De afwerking dan. Neen, helaas nog steeds niet op het niveau van de Duitsers. Maar aardig dicht in de buurt. Voldoende lijkt ons, om het als tegenargument zo goed als volledig te laten vallen. Van parasietgeluiden ook geen spoor, gelukkig. Op dit vlak dient overigens aangestipt dat heel wat autoconstructeurs investeren in een kwaliteits’indruk’. Een typisch voorbeeld is een erg fijne sierlijst, of een chroomstripje in de verluchtingsroosters. Het doet niets, maar het zet de massa wel collectief op het verkeerde been. En Jaguar zou er goed aan doen zich van dezelfde trukendoos te bedienen.
Eindelijk weer bij de tijd
Het infotainmentsysteem is pakken beter dan vroeger. Logisch, want pakken slechter kon niet, tenzij je zonder scholing zelf aan een viool zou beginnen plukken. Het aanraakscherm kreeg nu een design dat meer bij de tijd is. In de onvermijdelijke en tijdens deze test steeds weerkerende vergelijking met de grotendeels Duitse concurrentie moet het nog steeds afdruipen met het schaamrood op de wangen. Maar het heeft nu niets meer te maken met basisfunctionaliteit of design. Dat volstaat nu ruimschoots. De anderen gaan alleen nog verder. De Britten draaien nu echter al een systeem met een nog groter scherm proef dat binnenkort het aanbod (als optie) komt vervoegen. En dat zal het gat helemaal dichtrijden, met een 10,2” scherm, indrukwekkende moderne graphics en swipe-functies, en met inbegrip van apps die niemand wil. Erg herkenbaar dus.
Wat we verder nog kwijt kunnen over dat interieur? Wel, de ergonomie is erg helder, de instrumenten zijn goed afleesbaar, de zetels steunen uitstekend en de rijhouding benadert de perfectie. En met de uit de middenconsole rijzende draaiknop voor de (standaard) automaat, de pulserende startknop en de verluchtingsroosters die wegdraaien zitten er net genoeg aparte details in om het interessant te houden.