Dat de eerste XF z’n missie volbracht, zie je meteen aan het design van deze nieuwe telg. Evolutie, na de revolutie van de vorige generatiewissel. Het profiel bleef erg gelijklopend, de afmetingen ook. In de lengte ging er zelfs 7mm af. En hoewel de op één na grootste Jaguar onmiddellijk vertrouwd oogt, werd geen paneel ongemoeid gelaten. In die subtiele stijlevolutie is daarom ruimte voor proporties die een beetje dynamischer werden. En voor LED-koplampen met een J-vormige lichtsignatuur, fijnere, ver doorlopende achterlichten, een nog prominentere grille, een luchtopening op de flank en ook een extra zijruitje dat meer licht aan de passagiers op de achterbank schenkt.
Lichter koetswerk
Maar zo vertrouwd als de XF aan de oppervlakte lijkt, zo nieuw is hij onderhuids. De hele structuur is fonkelnieuw en is nu zo goed als helemaal uit lichtgewicht aluminium vervaardigd. Daardoor weegt de XF minder dan voorheen - tot wel 190kg - maar is hij ook een derde stijver. En aan de oppervlakte werd de XF gladder. De Cd bedraagt nu nog 0,26, een verbetering met 3 punten.
Discreet, maar niet karakterloos
Tot slot zullen we stellen dat de XF nog een echt Europees design heeft, met slechts een matige hoeveelheid koetswerklijnen, sierlijsten, sleuven, kieuwen… en zo meer… Belangrijk omdat de Duitsers zich zichtbaar meer en meer op andere continenten richten en er daarom meer ruimte komt voor wie een enigszins sobere, maar daarom niet karakterloze auto zoekt.