Tata zwaait de plak bij Jaguar en Land Rover. En een betere baas hebben ze daar nog nooit gehad. De Britten krijgen de centen om de gaten in het gamma dicht te rijden en in te zetten op een mooie, gezonde toekomst. De XF van de eerste generatie zette de deur open met een door Ian Callum gepend design dat ervoor zorgde dat een Jaguar er nu zo dynamisch uitziet als hij rijdt. Het bedrijf is in z’n nopjes met de meer dan 250.000 verkochte exemplaren en de XF blijft dan ook erg herkenbaar. Achteraan werden enkele broodnodige extra centimeters gezocht en gevonden, zonder dat de XF nu meteen een ruimtewonder wordt. Op ergonomie en stuurhouding valt nog altijd niets te zeggen, maar op vlak van afwerking en - vooral - boordelektronica, klauwt deze kat een hoop achterstand weg. Met het infotainmentsysteem kan je nu leven. En ééntje met net zo’n indrukwekkende graphics zoals bij de Duitsers is op komst.
Rijgedrag, rijgedrag, rijgedrag
Waar de XF het establishment echter - letterlijk - de achterlichten laat zien is op vlak van rijgedrag. En we hebben het niet eens over de erg correcte meer dan behoorlijk zuinige 2-liter diesel op de testbank (180pk, 430Nm). We hebben het vooral over de vruchten van enerzijds een lichtgewicht architectuur (tot wel 200kg lichter dan rechtstreekse concurrenten) en z’n geavanceerde ophanging. Die leveren deze XF een combinatie op van comfort enerzijds en spoorvastheid anderzijds. Genoeg voor een topscore voor rijgedrag. Ja zelfs de elektrische stuurbekrachtiging is ‘te pruimen’.
De prijs blijft zoals die al was: scherp. Er is een XF vanaf € 40.370. Maar die catalogusprijs zegt in dit segment lang niet alles. De leasingtarieven moeten net zo concurrentieel zijn, en daarin blijft de XF een beetje minder toegankelijk dan sommige gevestigde waarden. De kloof werd evenwel kleiner…