Ford heeft stevig in de schuif met veiligheidsuitrusting zitten rommelen. Het belooft dan ook heel wat. Meer airbags, meer rigiditeit en vooral: meer elektronica. Elektronica die de afstand met de voorligger in de gaten houdt, die zelf remt als een ongeluk om de hoek loert, die je helpt bij het in- en uitparkeren, die je op je rijstrook helpt te houden, die voetgangers herkent en ervoor stopt als je dat zelf niet doet. Maar er is ook een ‘maar’. ABS en stabiliteitscontrole zijn vanzelfsprekend standaard - al het andere niet. Daarvan kan dan weer wel gezegd worden dat ze in pakketten zitten of gekoppeld zijn aan hogere uitrustingsniveaus waardoor hun prijs in realiteit nogal meevalt.
Airbags
Een heel assortiment airbags staat paraat in het geval de vijf driepuntsgordels (of in Isofix-punten vastgesnoerde kinderzitjes) niet meer voldoen. Twee intelligente frontale exemplaren, thorax-airbags voor de voorste inzittenden, gordijnairbags over de volledige lengte van de flanken en een knie-airbag die de stuurkolom afschermt. En dan hebben we het wel gehad zeker? Mis poes.
Gordelairbags
Ja, gordelairbags. Ze kosten je € 200 extra, maar dan hebben twee inzittenden achteraan een gordel die zichzelf ontplooit bij een ongeval. Dat betekent natuurlijk dat het contactoppervlak met het lichaam groter wordt, de kracht beter wordt verdeeld en potentiële verwondingen wat lager blijven. Erg innovatief, maar de onafhankelijke crashtestorganisatie EuroNCAP kent er geen extra punten voor toe en dat is misschien wel de reden waarom we het niet standaard is. Tenslotte ging de Mondeo vorig jaar al met het maximum aantal sterren lopen.