Ford Mondeo 1.5 TDCi Conclusie

Bekijk 32 foto's
Door: AUTO55 29-08-2015

De ooit zo Europees getinte Ford Mondeo is nu een echte wereldauto geworden. Over de grote plas heet hij weliswaar Fusion, maar in wezen gaat het om dezelfde vierwieler. Alleen hebben wij er wel héél lang op moeten wachten - 3 jaar langer dan de Amerikanen om precies te zijn. Jammer genoeg is dat er ook een beetje aan te merken.

Er zijn verschillende zaken die de nieuwe Mondeo typeren. Dat zijn voorkant op die van de nieuwste Ford Mustang lijkt bijvoorbeeld, maar ook dat hij enorm groot is. Zo groot zelfs dat je er maar liefst 458 tot 1.446 liter kan benutten om te stapelen. Met de achterbank neergeklapt kan je er dus meer in kwijt dan in de VW Passat (de toegang is ook handiger), al beschik je in diezelfde Passat wel over meer knieruimte achteraan en een merkbaar betere afwerking van het interieur. Maar... een vergelijkbare Passat is ook duurder en daar stopt de discussie voor velen. Wat zo'n Ford Mondeo je dan mag kosten? Minstens € 24.700 voor de vijfdeurs en € 26.200 voor de Clipper (de goedkoopste benzinekeuze).

Wij kozen ditmaal voor de instapdiesel. Tegenwoordig is dat een 1.5 TDCi die 120pk en 270Nm koppel produceert. Bewonderenswaardige prestaties zal je er niet mee halen (integendeel), maar gelukkig stuurt de Mondeo erg goed en is de zware berline ook zeer baanvast. En met een (opgegeven) dorst van 3,6l/100km (94g/km CO2) valt er ook weinig te klagen. Wel moet je veel schakelen om de minimale pit erin te houden.

Geef commentaar
comments by Disqus