Onze eerste reflex is steevast van de EuroNCAP crashtestresultaten voor de testwagen op te zoeken. Maar die onafhankelijke organisatie heeft nog niet de kans gehad om de Tucson te verminken. Slecht ziet het er echter niet uit. Bij Hyundai hebben de knappe koppen uitgezocht wat er exact nodig is voor een goede score. Dat zien we niet aan de zes airbags, driepuntsgordels, stabiliteitscontrole, noodremhulp, ABS, tractiecontrole… met die gebruikelijke snufjes rooi je het niet meer. Tegenwoordig heb je ook gordeldetectie nodig op alle plaatsen. En moet je ervoor zorgen dat er elektronische hulpmiddelen beschikbaar zijn. En je tovert best ook een auto tevoorschijn die erg stevig is rond de inzittenden, maar erg zacht is voor voetgangers…
Op naar een topscore
En kijk. De veiligheidskooi rond de passagiers bevat meer hard staal dan voorheen, terwijl de motorkap bij een aanrijding opveert om zwakke weggebruikers beter op te vangen. En al dan niet optioneel is er voetgangerdetectie met automatische remfunctie, houdt de Tucson je op je rijstrook, scant hij de dode hoek en kijkt hij bij het achteruitrijden of er geen kruisend verkeer aankomt. Allemaal heel erg wat het moet zijn. Daarom stoort het ons des te meer dat die centrale driepuntsgordel achteraan nog steeds in het dak ingewerkt is en niet in de zetel. Je krijgt er natuurlijk geen punten voor, maar het is onhandig, het gaat rammelen, het zit in het zicht… Smet op het anders zo mooi opgepoetste blazoen.