De eerste kilometers met de nieuwe Tucson worden geschiedenis aan boord van de tweeliter met vierwielaandrijving en een handbediende zesbak. En laat ons maar meteen zeggen dat de bak correct schakelt, dan is dat onderdeel al uit de weg. Ernaast zit trouwens nog een conventionele handrem. Een hendel dus. Tegenwoordig een echte zeldzaamheid, maar er is niets mis mee. In tegendeel - het is veel minder ‘gedoe’, maar het werkt natuurlijk niet automatisch. We wijken af - 185pk en 400Nm is wat de motor ons geeft om mee te werken. En een niet permanente vierwielaandrijving. De achterwielen helpen dus alleen als het echt moet, of wanneer je - bij lage snelheden - de juiste knopjes induwt.
Geen pluimgewicht
Die integraalaandrijving voegt 87kg gewicht toe. En dat betekent dat de Tucson op net geen 1,6 ton eindigt. Voeg er de opties aan toe en je zit aan 1,7 ton. Draai dan relatief lange versnellingsbakverhoudingen in de mix (om het verbruik te beperken tot 5,9l/100km of 154g/km CO2) en je hebt een auto die minder overtuigend aan de gas hangt als de cijfers beloven. Je hebt slechts één tientje marge op de 10 tellen als je naar 100 wil, naast de weinig relevante topsnelheid van 201km/u. Echt vlot rijden is dan ook wat een uitdaging - veel met de pook werken en de motor tussen 2.000 en 3.000 toeren houden. En je betaalt het natuurlijk aan de pomp. Gewicht besparen wordt ongetwijfeld een prioriteit bij de ontwikkeling van de volgende generatie. Daar laat Hyundai nu wat liggen…
Duits weggedrag
Het weggedrag zelf is correct en erg Duits. Daarin mist het een tikkeltje finesse. Oneffenheden worden droog opgevangen. Iets wat je jezelf kan besparen door kleinere velgen te nemen. Stuurjunkies zijn bij de meeste SUV’s aan het foute adres en dat is hier niet anders. Veilig en voorspelbaar onderstuur is de enige taal die de Tucson spreekt. En het stuurgevoel is… tja… net zo middelmatig als bij al de rest van de elektrisch bekrachtigde auto’s. Maar dit is het soort auto dat je dat kan vergeven. Als het nu nog een beetje nauwkeuriger wordt, dan zijn we best tevreden.