De Hyundai ix35 zit op de afslagstrook. En daar komt de Tucson weer, na dit alfanummeriek intermezzo. Maar op het kofferlabel na, vloeien de generaties mooi in elkaar over. En Hyundai heeft de trends mooi in kaart gebracht. Daarom is de Tucson nu groter, kloeker, ruimer en meer premium dan ooit tevoren. En een stuk veiliger ook. Met alle snufjes aan boord lijken 5 sterren bij de EuroNCAP niet uitgesloten. Wij willen wel nog die dakgordel zien verdwijnen.
Met 185pk uit een 2-liter diesel die ook nog eens 400Nm opwekt, blijven wij wat op onze honger zitten. De Tucson mocht een beetje sneller uit de starblokken schieten, een druppel minder lusten en zich langer vasthouden aan de binnenkant van de bocht. Maar wat wil je, hij weegt ook al 1,6 ton.
Het interieur loopt niet over van fantasie. Je hebt er echter wel plaats in overvloed. En niet alleen vooraan, maar ook achterin. En in de koffer, waar je steevast 513l kan wegstoppen. En het oogt degelijk, met materialen waarvoor je je niet hoeft te schamen. Gelukkig maar, want het prijskaartje schoot ook de hoogte in. De lanceeredities kosten minstens € 29.649 en voor onze testauto moet er nog eens € 7.000 bij. Een riante uitrusting maakt dat verteerbaar, maar een instap-SUV is de Tucson niet meer.